Make your own free website on Tripod.com

soal jawab forum.jpg (16851 bytes)

 

INDUK SERAMA MANDUL :

From:   <shanana69@c...>
Date: Mon Oct 9, 2000 11:18pm
Subject: ayam mandul

assalamualaikum kawan2,saya ada satu soalan ,bagaimana nak pulihkan ayam yang
mandul ?sebab saya mempunyai seekor induk serama yang tak nak bertelor
walaupun dah banyak bertukar pasangan.harap pakar2 dapat menyelesaikannya.

terima kasih,

from shanana.

 

RESPON 1:

From: bakabaik  <jeffriy@y...>
Date: Tue Oct 10, 2000 7:15pm
Subject: ayam mandul [ Jeff>Hami>Lam = shanana ]

Assalamualaikum,

Laaaa....Hang lagi 'Hami'...Pasai kenen mengenen takdak orang lain
tentu hang punya kerja nol..., bila lak teman bergelar bomoh ?
Isk....isk....isk.....betoi laa hang niii....

Kan susah... teman lak nak kena jawab, takpa...takpa besok teman
tuntut dengan hang anak serama sepasang.

O.K teman jawab semua sekali untuk shanana & Lam :-

1. Usia induk,  bawah 1 thn 1/2 kira..ok lagilah kata orang subur
   masih mengancam nol....kekadang lagi tua lagi menjadi.

2. Bebas dari semak-samun area sulit induk, haa....kalau ada..kena
   keluar tender kasi pada 'Hami' untuk projek tebas tebang, bab ni
   dia memang terror.

3. Lurah tulang punggung/pinggul luas dan keras, macam manusia jugak 
   kalau sempit atau tak ada jalan... camna nak beranak kalau tidak
   dengan cara melalui operation ( biasanya ibu yang terlalu kecil
   sahaja yang mempunyai lurah tulang sempit ). 

4. Induk hendaklah selalu bebas meragut, berjemur, makanan terpilih
   dan kalsium secukup rasa...heee....heeee.  

Kalau memenuhi segala kriteria diatas tapi masih tak bertelur atau
telur bermasalah, kenalah check kot...kot banyak Cacing....caranya
tengok betoi-betoi dibahagian kelopak mata, kalau ada warna hijau
kebiruan itu tanda pembiakan cacing dan kena kasi makan obat cacing.
Lagipun kita kena rotate selalu dengan pemberian obat cacing bagi
mengatasi cacing-cacing bermaharajalela hingga benih pun tak subur.

Itu saja buah pandangan dari teman.

Heeeee....eeeee....'Hami' ingat nol...jangan tak ingat lak....
anak serama sepasang.

Sekian, wassalam.

Jeff

[ EOM ]