Make your own free website on Tripod.com

soal jawab forum.jpg (16851 bytes)

 

SERAMA JADI LIAR

From:  star ring <alin_staring@y...>
Date:  Sun Jul 8, 2001  12:12 am
Subject:  serama jadi liar

a'kum

ni nak tanya sikit kpd sifu², ngapa ayam serama yg
saya pelihara yg sememangnya jinak tapi tak tahu bila
umurnya lebih kurang 3 bulan lebih dah mula liar. Yg
peliknya ayam tu hari² saya main² dgnnya. Entah apa yg
salahnya, masa ni bila nak tangkap je mulalah
melompat² dan bila dah ditangkap menjerit². Bulu di
tengkuknya pun berdiri(macam ayam laga yg kalah)...so
ada apa petua ke dr sifu².....dah tak tahu nak buat
apa lagi...

alin....

JAWAPAN

From:  sonpino@e...
Date:  Mon Jul 9, 2001  1:57 am
Subject:  Re: serama jadi liar

hello!

rasanya nak betina kut... cuba terus pegang-pegang ia dan bawa ke 
sekitar yang ayam tu kurang pergi...macam kalau bela ayam kat belakang 
rumah boleh bawa ke hadapan rumah, tengak respondnya... atau cuba bagi 
ayam betina untuk melepaskan kesunyiannya....

Lam.

 

From:  "ayam serama" <serama2000@h...>
Date:  Mon Jul 9, 2001  4:52 am
Subject:  Re: [serama] Re: serama jadi liar

A'kum,
Kalau ayam liar ni ada beberapa sebab:
[1] Pernah ditangkap dengan cara kasar
[2] Disergah oleh seseorang
[3] Takut kepada sesuatu (merasa terancam-mungkin terlihat sesuatu yang 
mungkin mengancam keselamatannya)

Kalau dipegang ia berbunyi (berkiok kat orang Kelantan), cuba urutkan 
mukanya perlahan-lahan. Kalau boleh ambil tuala kecil yang basah dan sapukan 
ke mukanya. Buat selalu dan kalau boleh biasakan ayam tersebut makan di 
tangan.